Branding po lopate a v skratke
Branding po lopate a v skratke

Branding po lopate a v skratke

V dobe keď vznikajú tisícky značiek, nie je vôbec ľahké vytvoriť skutočnú značku. Takú ktorú si ľudia zapamätajú a nepomýlia. Ako takúto značku ale vytvoriť a z čoho všetkého vlastne pozostáva?

 

Značka

Značku alebo anglicky brand tvorí množstvo prvkov. Od samotného názvu cez logo, slogan, typografiu a brandové farby, používaných maskov či charakteristický dizajn až po štýl komunikácie, hodnoty, poslanie značky a tak ďalej.

 

Budovanie značky

Anglicky branding, je marketingová stratégia, ktorá má za úlohu vytvoriť jedinečnú identitu značky. Jej úlohou je vytvoriť značku, ktorá bude nezameniteľná a ktorú si spotrebitelia obľúbia nad inými konkurenčnými. Poskytuje nám teda konkurečnú výhodu.

 

Za vrcholný úspech brandingu možno považovať keď sa značka stane synonymom pre celé odvetvie či produktový rad. Ako príklad možno uviesť Lego, ktoré ľudia zamieňajú so slovom stavebnica a často povedia, že idú kúpiť Lego aj keď sa chystajú kúpiť stavebnicu inej značky. Keď sa vám podarí toto, máte vyhraté.

 

Branding je však beh na dlhú trať a rozhodne to nie je niečo čo vytvoríte za noc či jednou reklamou a hoci existuje množstvo stratégií na budovanie úspešného brandu, zaručený overený a hlavne všeobecne platný recept neexistuje. Existuje však niekoľko základných kameňov, na ktorých môžeme branding postaviť.

 

  1. Tvár značky
    Branding môžeme postaviť na konkrétnej osobe- celebrite, inflencerovi či inej známej osobnosti. Výhodou je samozrejme už aktuálna popularita a vplyv tejto osoby. Nevýhodou, že svoju značku silne spojíme s osobou, ktorá si svoju povesť a tým pádom a j povesť našej značky, môže kedykoľvek pokaziť.
  2. Produkt
    Ak máme jedinečný produkt, ktorý je dostatočne charakteristický, môžeme celý náš brand postaviť na ňom. Ostatné produkty sa potom zvezú na jeho popularite.
  3. Dizajn
    Podarilo sa nám vytvoriť jedinečný dizajn? Taký, ktorý nikto iný nepoužíva a nie je možné si ho zameniť? Super- náš brand môžeme budovať práve odtiaľto. Príkladom je identické písmo Coca-coly a červeno-biela, fialová Milka a podobne.
  4. Image
    Sme férový? Sme dostupný? Sme zárukou kvality? Sme jednotka v nejakom smere? Náš brand môžeme postaviť aj na našom charakteristickom image.

 

Aký je teda postup vybudovanie nového brandu, prípadne rebrandovania už existujúceho, a čo môžete očakávať keď nás oslovíte? Dozviete sa v nasledujúcom článku.